Når skaden er sket

Alle kan komme ud for at få skadet bilen - heldigvis står vi klar til at hjælpe!

På vores værksted klarer vi skader for de fleste forsikringsselskaber. Vi er ikke fordelsværksted for nogle forsikringsselskaber eller på anden måde hængt op på rabataftaler eller lignende. Det er dit valg som kunde at bestemme hvor din skade skal repareres, uanset om dit selskab forsøger at guide dig til et bestemt værksted. Hos os gør vi alt hvad vi kan for at du så hurtigt og problemfrit som muligt er ude at køre igen. Vores målsætning er at de skader vi udbedrer skal kunne gøres på max 5 arbejdsdage, og vi tilbyder naturligvis gratis lånebil i reparationstiden.

Uanset hvor stor skaden ser ud til at være, kan det altid betale sig at få den takseret. Reservedelspriser, lakering og arbejdsløn er blevet højere og der skal ikke meget til før reparationen koster mere end selvrisikoen. Har du en forsikring med bonustab skal den forhøjede præmie tages med i betragtning. Du har dog altid mulighed for selv at betale, også efter at forsikringen har behandlet sagen. Når skaden er færdigbehandlet, skal forsikringsselskabet sende dig en opgørelse over hvad det koster dig, dvs selvrisiko og eventuel bonustab med prisforhøjelse. Derefter har du mulighed for at vælge selv at betale.

I mange tilfælde er der sket mere en der lige kan ses. De fleste biler har store plastikkofangerer som kan give sig rigtigt meget. Det ser ud til at der bare er nogle ridser og eventuelt en flænge i kofangeren, men vi ser ofte at der inde bag kofangeren er sket større skade.

Reparationsgrænser:

Ved finansloven i 2010 besluttede den daværende regering at nedsætte reparationsgrænsen på skadede biler fra 75% til 65%. I branchen mener man faktisk at grænsen på 75% var for lav. Den nuværende grænse betyder at hvis en bil er skadet for 65% eller mere, af dens værdi, er den totalskadet. Der er dog vedtaget en bagatelgrænse på 25.000.-, dvs at der uanset bilens værdi altid må laves for 25.000.-. Reparationsgrænsen har betyder at forsikringsselskaberne skal udbetale kontanterstatning og at værkstederne har fået mindre at lave. I branchen har man regnet ud at det har kostet ca 1000 arbejdspladser og forsikringsselskaberne ca 100 mio kr. i ekstra erstatning.

Når skaden er sket.

En lille guide som beskriver forløbet, fra skaden sker til bilen er køreklar igen.!

  • Sørg for at få noteret registreringsnummer på modparten, samt navn, adresse og telefonnummer på føreren (se legitimation)
  • Få eventuelle vidners navne og kontaktoplysninger
  • Underskriv aldrig erklæring om skyld og diskuter ikke skyldspørgsmål. Det klarer forsikringsselskaberne.
  • Opstår der diskussioner på stedet så tilkald politiet.
  • Kontakt dit forsikringsselskab og udfyld en skadesanmelselse. (Hos nogle selskaber gøre dette online eller pr telefon).
  • Kontakt os på værkstedet for taksering af skade.
  • Vi besigtiger bilen, tager billeder af; bilens helhedstilstand, bilens nummerplade, instrument med km tal, samt detaljebilleder af selve skaden.
  • Kan bilen nødrepareres gør vi det, ellers udleverer vi en gratis lånebil.
  • Skadens omfang indtastes i et online takseringssystem, og der angives en dato for hvornår forsikringsselskabets taksator kan besigtige bilen.
  • Forsikringsselskabet godkender skaderne som hører til hændelsen og giver værkstedet besked på at de må påbegynde reparationen (Nogle selskaber, godkender skadesomfanget ud fra de indsendte billeder uden at sende en taksator).
  • Vær opmærksom på at der kun udbedres skader som vedrører ét hændelsesforløb. Er der andre "gamle" skader skal de takeres for sig selv og vil udløse betaling af selvrisiko en gang mere.
  • Er din bil ikke kaskoforsikret, må reparationen ikke påbegyndes før skyldsspørgsmålet er afklaret.
  • Når Forsikringsselskabet har godkendt skaden aftaler vi med dig hvornår skaden skal udbedres.
  • Vi bestiller reservedele og booker tid hos autolakerer
  • Du får en kundebil stillet til rådighed mens vi reparerer bilen.
  • Selskabet afregner direkte med værkstedet

De fleste skadereparationer giver ikke anledning til problemer, der er dog nogle ting man skal være opmærksom på.

Originale- uoriginale eller brugte reservedele. Som udgangspunkt gøres en skade op med brug af originale reservedele af hensyn til reparationsgrænserne. Holder skaden sig under de 65% må forsikringsselskabet kræve at der bruges uoriginale eller brugte dele til reparationen. Hvis de dele der udskiftes er af væsentlig bedre stand end før skaden, kan forsikringen give en % vis erstatning. Dvs at du som ejer kan komme til at betale en del af reparationen. F.eks hvis du får skader på dæk og dækket er nedslidt, vurderes sliddet og erstattes derefter, eller hvis de skadede karroseridele er meget medtaget af rust.

Lak, toning og nuanceforskel. Selvom autolakeren har nogle tekniske hjælpemidler til at tone farven med, er det ikke mulig at lave en delvis lakering uden at der kan ses forskel på den nylakerede og den gamle lak. Hvis den gamle lak er meget medtaget vil glansforskellen være stor, hvilket dog kan udjævnes vha. oprensning og polering af lakken. Dette betragtes som vedligeholdelse og dækkes ikke af forsikringen. For at undgå stor nuanceforskel på dele der støder op til hinanden feks mellem dør og skærme, specielt på metallakeringer, giver forsikringsselsklabet tillæg til at lakereren kan tone de tilstødende dele. Ofte ses der nuanceforskelle mellem plast og stål f.eks. mellem kofanger og skærm, da de 2 materialer reagerer forskelligt med lakken.

Totalskader. Er din bil totalskadet, vil taksatoren tage nummerpladerne med for at afmelde bilen. Du skal aflevere den originale registreringsattest til forsikringsselskabet. Taksatoren vil herefter kontakte dig med et bud på kontanterstatning. Her er det en god ide at forberede sig lidt. Undersøge hvad lignende biler er sat til salg til (søg på nettet) have argumenterne klar på hvor god bilen er, godt vedligeholdt (servicebog), rustbeskyttet, evt nysynet, ekstraudstyr osv.



Bestil værkstedsbesøg online

> Online booking

HJÆLP os med at blive bedre og VIND et gavekort!

> Vind med Bosch Car Service

Bliv VIP-kunde og fordel din betaling rentefrit! 

> Bliv VIP-kunde!

Bosch Service Vejhjælp - Din garanti for mobilitet på vejen!

> Bosch Service Vejhjælp



  • DBR
  • Bilgaranti


I forbindelse med klager eller tvist, henvises til ankenævnet for biler - www.bilklage.dk

Udviklet af seek4cars.net